Waar staat MUA voor?
Als je geïnteresseerd bent in visagie en make-up, is de term MUA een die je vast wel kent. Zo niet, dan mis je toch een actueel fenomeen in de beauty wereld. Maar geen zorgen! Hieronder zal namelijk uitgebreid worden beschreven wat een MUA is en wat dit inhoudt. Om te beginnen is MUA een afkorting die staat voor Make-Up Artist. Wanneer je een opleiding visagie doet, wordt je dus opgeleid om make-up artist te worden.
Bekende MUA’s
De meest bekende MUA’s zijn mensen die op YouTube laten zien wat zij kunnen. Op Instagram breiden zij hun invloed op de laatste make-up trends vervolgens verder uit. Neem bijvoorbeeld James Charles. Hij is door tutorials op YouTube te posten zo bekend geworden dat hij nu zijn eigen make-up lijn heeft. Bij hem komt ook het populaire gebruik van het woord “sister” vandaan. Dit is namelijk hoe hij zijn fans noemt. Andere bekende MUA’s zijn Jeffree Star, Nikkietutorials en niemand minder dan Rihanna. Maar wat doen zij eigenlijk waardoor zij zo bekend zijn?
Trends, tips en tricks van een MUA
Rihanna was natuurlijk al bekend voor ze make-up tutorials maakte. Ze is aan de andere kant de eerste geweest die een make-uplijn uitbracht met een rijke variatie aan foundation tinten. James Charles legt de nadruk meer op onnatuurlijke kleuren. Hij laat met zijn regenboog oogschaduw palet meer zien hoe je van make-up een kunstvorm kunt maken. En zo hebben MUA’s elk hun eigen unieke kenmerken. Wat ze vooral doen in hun make-up tutorials, is tips geven voor de beste looks. Denk hierbij bijvoorbeeld aan manieren om wallen weg te werken. Maar ook aan het maken van verschillende smokey eye looks met verschillende tinten oogschaduw. MUA’s kunnen dus zowel een bron van inspiratie zijn als tips geven. Daarnaast kunnen zij ook zeer entertainend zijn.
Make-up challenges
Ook doet een YouTube MUA veel mee aan make-up challenges. Een voorbeeld hiervan is de 100 lagen challenge. Hierbij test je hoe het eruit zou zien als je bijvoorbeeld 100 lagen mascara of lipstick aanbrengt. Een ander voorbeeld is de challenge waarbij je maar één helft van je gezicht opmaakt om het verschil te vergelijken. Veel internet persoonlijkheden gebruikten dit als protest tegen mensen die claimen dat make-up “vals adverteren” zou zijn. Het punt hiervan was om te laten zien dat dit een onnodig en ongevraagd statement is. Aangezien niemand met natuurlijke eyeliner of karmijnrode lippen geboren wordt.