Je zou denken dat je voor goed plannen erg veel moeite voor zou moeten doen, maar in werkelijkheid valt dat reuze mee. Trust me! Natuurlijk heeft de ene persoon meer talent voor plannen dan de andere… maar met nuttige tips kom je ver! Een goede planning geeft je rust in je hoofd. Geen onverwachte vrienden op de stoep, niet te laat komen bij belangrijke afspraken en ga zo maar door. Daarom krijg je vandaag 5 handige adviezen om ook jouw leven goed op orde te krijgen en zo een pro in plannen te worden!
Tip 1. Koop een goede planner
Om ergens heel goed in te worden, heb je ook de juiste tools nodig. Net zoals een kapper bijvoorbeeld met een goede schaar moet knippen en met een fijne föhn de haren van zijn klanten wil drogen. Zoek naar een planner die jou handig lijkt en waar je goed mee kunt werken. Het maakt niet uit of dat een gratis app is, een notitieboekje of een papieren planner. Bijvoorbeeld een To Do van Microsoft is handig en een eenvoudig A5 notitieboekje met lijntjes.
Tip 2. Maak twee verschillende planningen: één voor de hele dag en één voor het weekend
Zorg dat de grotere en belangrijke afspraken en andere dingen aan het begin van de week op weekniveau gepland worden.
Denk daarbij aan belangrijk huiswerk, afspraken voor werk of bij een dokter. Maak gewoon aan het begin van iedere dag een to-do-lijst. Je kunt elk punt van de to-do-lijst een nummer geven:
Bijvoorbeeld: Blogpost 1, blogpost 2, enzovoorts.
Tip 3. Plan echt al je afspraken en to-do-zaken in!
En met alles bedoelen we dan ook echt bijna alles. Je hoeft natuurlijk niet een kop koffie nemen in te plannen, of ’s ochtends je tanden poetsen. Maar bijvoorbeeld boodschappen doen of een pauze nemen wel! Zo kun je precies weten, wat je die dag gaat doen en hoe lang je daar mee bezig zult zijn.
Zo kan je zien of jouw to-do-lijstje wel haalbaar is. Plan bijvoorbeeld dus niet voor 10 uren in, als je maar 8 uren te besteden hebt.
Plan ook de uitjes, sportmomenten en bezoek voor het weekend. Zo maak je geen dubbele afspraken.
Tip 4. Bepaal je eigen prioriteiten
Daarmee bedoelen we, dat je van de belangrijkste dingen je lijst afwerkt naar de steeds minder belangrijke zaken. Hierdoor werk je netjes van boven naar beneden je lijst af en krijg je in ieder geval de belangrijkste dingen op je lijst af.
Tip 5. Werk met gekleurde markeerstiften
Als je jouw planning op papier zet, markeer dan alle to-do-punten in kleurtjes af. Hierdoor maak je jouw lijst voor jezelf overzichtelijk. Elke taak die je hebt gedaan, kan je vervolgens gekleurd afstrepen. Weer wat af! Het ziet er leuk uit en je ziet duidelijk wat af is. En zo’n vrolijk gekleurde week-of dagplanner werkt vast ook motiverend!
Als jij ook handige tips voor onze redactie hebt, horen we die graag! Wat zijn jouw tips voor plannen?