Nagellak in al zijn vormen

Nagellak

In de oude tijden

Het kleuren van de nagels is een hele oude gewoonte, die zelfs teruggaat tot ongeveer 3000 v. Chr. Deze nagelkleuren werden toen gemaakt van arabische gom, eiwitten, gelatine of bijenwas. Als het mengsel eenmaal gemaakt was, werd het gekleurd met bloemblaadjes, rode vrochten of groente en menie, een andere rode kleurstof. In het oude China was het alleen toegestaan aan de dames uit de hogere klassen om dit op hun nagels aan te brengen. Als iemand van het arme volk en dus uit de lagere klassen het lef had om haar nagels te kleuren konden ze er zelfs de doodstraf voor krijgen!

Tegenwoordig

Vandaag de dag staat er gelukkig geen doodstraf meer op en mogen alle vrouwen, rijk en arm, nagellak dragen! Door nagellak te dragen zien je nagels er mooi verzorgd uit en het geeft je een chique uiterlijk. Nagellak is verkrijgbaar in werkelijk alle kleuren van de regenboog en dan nog veel meer kleurtjes. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de voorkeur van Gothics en Emo’s: zij dragen bijna altijd zwarte nagellak. De mogelijkheden voor het versieren van je nagels zijn legio; Er kan van alles op geplakt worden, zoals allerlei figuurtjes. Bloemetjes, vlinders en dieren. The sky’s the limit!

Welke soorten nagellak zijn er te koop?

Laten we ze eens op een rijtje zetten:

• Crack nagellak. Crack nagellak is heel apart en superhot! Helemaal in en het ziet er grandioos uit. Eerst wordt er basislak op de nagels aangebracht. Daaroverheen komt dan de crack nagellak. De lak crackled vanzelf, en barst dus helemaal open, met als resultaat een heel mooi effect. Het zit zo op je nagels, het is geen langdurige klus. Het is in ieder geval veel sneller aangebracht dan nail-art.
  • Nail-art nagels. De naam zelf zegt het eigenlijk al. Nail-art is kunst op nagels. Dit betekent niet, dat je er een echte kunstenaar voor moet zijn, don’t worry! Er zijn plenty voorbeelden op het internet te vinden over het hoe en wat. Bovendien: is het niet gelukt dan haal je het er zo weer vanaf met wat remover en een wattenschijfje.
  • Glitter nagellak. Naast alle mooie nagellak kleuren is er ook nagellak met glittertjes erin te koop. Erg leuk voor een feestje of gewoon voor zomaar. Net waar je zin in hebt. Er zijn ook veel vrouwen die hun nagels lakken en dan aan iedere hand één nagel met glitters lakken. Bijvoorbeeld de ringvinger.
  • Normale nagellak. Ten eerste is er de basecoat nagellak, die transparant is. Dit is vooral om verkleuring van je nagels tegen te gaan. Want door langdurig gebruik van allerlei kleuren nagellak gaan je nagels uiteindelijk verkleuren. Vandaar de bescherming van de basecoat. Nagellakken zijn dus in alle kleuren verkrijgbaar. Vaak kunnen ze onderling vermengd worden, om zo weer een nieuwe, aparte kleur te maken. Het kan wel wat vlugger uitdrogen, dus een beetje remover erbij kan dat gelukkig voorkomen.
  • Afpelbare nagellakken. Deze nagellakken breng je aan en je pelt ze er zo vanaf. Geen remover nodig!