Stoere sporten die de moeite waard zijn!

Stoere sporten

Waar de één niet van achter zijn laptop vandaan is te krijgen, wil de ander niets liever dan de uitdaging van een klimmuur aangaan. Hoe hoger hoe beter! Voor diegenen die het afgelopen jaar steeds minder gingen sporten of bewegen door corona, is het tijd geworden om weer actief te worden.. Sportscholen zijn weer open, en zelfs de avondklok is achter de rug. Dus mannen;  geen smoesjes meer en pak de draad weer op!

Weer naar de sportschool?

Natuurlijk kan je naar de sportschool gaan om hard aan het werk te gaan met gewichten en alle apparatuur die je daar aantreft. Hartstikke gezond en je zult er een goed gevoel aan over houden plus een goede conditie. Ook kan je je oude hardloopschoenen uit de kast halen en een rondje gaan joggen, ook leuk. Maar een aantal veel leukere sporten gaan we bespreken in deze blog. Wil je weten over welke sporten het hier gaan hebben? Deze sporten moet je echt een keer proberen!

Klimmen

Een klimmuur beklimmen vraagt veel van je: Je gebruikt zo’n beetje alle spieren die er in je lichaam zitten en je wordt er met de nodige oefening steeds behendiger in. En dat komt wel goed uit als je graag meedoet aan Obstacle Runs ( een mix tussen hardlopen en extreme hindernisbaan lopen). Sommige universiteiten en middelbare scholen hebben zelfs hun eigen klimmuur!  Wel belangrijk is, dat je de juiste beschermende kleding en klimschoenen draagt. Daarbij is een helm onmisbaar en een veilig tuigje om je te beschermen, mocht je vallen.

Streetsurfen

Hou je van snelle sporten? Dan is Streetsurfen zeker een goede keus.  Eigenlijk is Streetsurfen een combinatie surfen, snowboarden en skateboarden. Als je gaat streetsurfen, moet je schommelende bewegingen met je lichaam maken om vooruit te komen. Je zet jezelf dus niet af met je voeten op straat, waardoor je veel stabieler staat. We raden je aan om eerst de basics te leren bij een skateclub. Verder heb je natuurlijk een goeie waveboard nodig, en bescherming voor je knieën, polsen en je hoofd.

MMA

Hou je van een sportief potje knokken? Dan kan je (binnen de ring) knokken en na de wedstrijd je tegenstander recht in de ogen kijken. Mixed Martial Arts(MMA) is een combinatie van diverse vechtsporten. Jiu Jitsu, karate, judo, kickboksen en worstelen. De materialen die je nodig hebt om te vechten in MMA zijn: MMA handschoenen en bitjes. Meestal kan je die kopen bij je eigen sportclub.

Freerunning

Freerunning is over obstakels te rennen, salto’s en flips te maken en in feite je eigen stad als speeltuin te gebruiken.  Freerunning kan gevaarlijk zijn, als je niet precies weet wat je doet. Doe mee aan een lesprogramma bij jou in de buurt, voordat je alleen aan de gang gaat. Zorg dat je de basics onder de knie krijgt! Wat heb je nodig:  een paar goede sneakers en lekker loszittende kleding.

Tot slot: Beweeg, geniet en behoudt je conditie maar sport met de nodige bescherming om ongelukken te voorkomen.