Snacktime? Ontdek de allerlekkerste en gezondste noten!

noten

Iedereen weet vandaag de dag wel, dat noten een gezond alternatief zijn voor andere snacks zoals chips en koekjes. De vetten in noten zijn gezonder dan de bewerkte vetten en olie die in koekjes en chips verwerkt worden.  Onze barbiers genieten in ieder geval van een lekker handje noten!

Maar welke noten zijn er zoal, en wat zijn hun voordelen? En dan zijn ze te combineren met van alles! Wij hebben voor jou de allerlekkerste noten uitgekozen om als snack te eten of om lekker te combineren in diverse recepten en gerechten.

De Macadamia

Weetje: Macadamia’s zijn de moeilijkste nootjes om te kraken.

Cashewnoten

Cahewnoten kunnen rauw of voorgebrand gekocht worden. Z zijn er ook met een lekker smaakje, zoals cahewnoten met honing en kruiden (bijvoorbeeld currykruiden). In de rijke, Syrische keuken worden veel gerechten gemaakt waarin cashewnoten verwerkt worden.

Je kan je cashewnoten natuurlijk ook gewoon zelf thuis een smaakje geven: Rooster ze eventjes in de oven met wat (olijf)olie en strooi er jouw eigen favoriete smaak kruiden overheen.

Gebruik cashews in een salade of in een kipgerecht, altijd succes gegarandeerd!

Amandelen

De amandel is een milde, zoetige noot die erg veel in de Oosterse keuken wordt gebruikt.Amandelen worden op allerlei manieren gebruikt:

• Geschaafde amandelen ( vaak als afwerking van gebak, kipgerechten en salades)
  • Geroosterde amandelen
  • Amandelmeel ( perfect om mee te bakken, zeker in combinatie met kokosmeel), amandelmeel bevat veel minder koolhydraten en past heel goed in een glutenvrij dieet.
  • Ideaal om toe te passen in een koolhydraatarm dieet

Hazelnoten

Hazelnoten worden op vele manieren gebruikt. Denk maar eens aan hazelnootpasta voor op brood.

Of gecombineerd met walnoten om te snacken, maar ook smaken ze divine in brownies of in hartige gerechten. Heerlijk!

Zelf notenspread maken:

Maal de hazelnoten met elke andere noot die jij lekker vindt en meng er eventueel wat groenten of fruit door. Het resultaat is een heerlijke spread voor op brood of je crackers.

Walnoten

Walnoten zijn ten eerste supergezond. Ze smaken heerlijk in taarten en gebak, maar ook in een schaaltje yoghurt, samen met wat abrikozen en honing. Erg gezond en lekker!

Pistache

Pistache smaakt niet alleen erg lekker in ijs, maar je kunt er een zalige pesto mee maken. Vervang een gedeelte van de pijnboompitten door pistachenoten, en je weet niet wat je proeft! Zaaaaalig! Pas wel op met zout toevoegen, want pistache is van zichzelf al ietsje zoutig. Ook door salades en in gebak komt pistache prima tot zijn recht.

De voordelen van noten:

Noten zijn echt gezond! Ze zitten boordevol mineralen, vitamines en gezonde vetten!