Vanaf welke leeftijd dragen meisjes make-up?

meisjes make-up

De meeste kleine meisjes beseffen vaak nog niet, hoe mooi ze van nature zijn. Make-up hebben ze eigenlijk niet nodig om er nog mooier uit te zien, dan ze al zijn. Maar de make-up producenten hebben hier een andere mening over. Dus brengen ze producten op de markt, waar jonge meiden dol op zijn.

Glitterverpakkingen, lipgloss met een smaakje en een kleurtje. Allemaal prima, moet kunnen. Maar vanaf welke leeftijd laten we ze make-up dragen? En hoeveel make-up ‘mag’ een meisje opdoen, zodat het wel binnen de perken blijft?

In deze blog vind je tips en informatie over hoe je nou het beste om kunt gaan met dochters die graag met make-up willen beginnen.

Een stapje naar het volwassen worden

Voor veel meisjes is het beginnen met het dragen van make-up ook een stap in de richting naar volwassenheid. Make-up is daar een onderdeel van.

Wat beter is dan het ze verbieden, is de dames begeleiden. Vaak kan moeder of een ander vrouwelijk familielid wat nuttige adviezen geven.

Steeds jongere meisjes beginnen met make-up

Uit onderzoeken blijkt dat meiden op steeds jongere leeftijd met make-up beginnen. Vaak al vanaf het 11de jaar. De reden hiervoor is vaak dat ze mee willen doen met de vriendengroep waarmee ze omgaan.

De meeste Nederlandse ouders zien liever dat hun spruit nog even wacht tot het 14de levensjaar.

Beautyblogs op YouTube

Als je bijvoorbeeld kijkt naar sommige beautyblogs, kan je extreem jonge kinderen zien die al een complete make-up look aanbrengen. (Of aangebracht krijgen).

Dat is prima voor een keertje als ze prinsesje spelen of op barbie willen lijken, maar het is natuurlijk niet zo goed voor hun huid.

Als een meisje toestemming heeft gekregen

Als ouders het goedkeuren, dat hun dochter met make-up mag beginnen, is het wel belangrijk om haar niet meteen met een complete make-up look te laten beginnen.

Een beetje mascara en een subtiel glossje op de lippen of een getinte lippenbalsam is een redelijk begin.

Zo is het niet al te overdreven voor 11- of 12-jarige meisjes. Het is echt aan te raden om te wachten met foundations en concealers totdat een meisje rond de 15 is. De reden hiervoor is ook het reinigen van de huid. Jongere kinderen zijn meestal niet erg routinevast. De dagelijkse schoonmaak van de huid schiet er dan bijna altijd bij in, waardoor huidproblemen tevoorschijn kunnen komen.

Conclusie: Wat is de juiste leeftijd voor een jongedame om te beginnen met make-up?

De ideale leeftijd zou rond het 12de jaar moeten liggen. Het blijkt uit onderzoeken dat de onderstaande leeftijden ongeveer kloppen. Maar het blijft van het meisje afhangen en de juiste begeleiding:

• 12 jaar: Een beetje experimenten met mascara en een subtiele gekleurde lippenbalsam
  • 13-14 jaar: Begeleid haar in het uitproberen van blush, eyeshadow en nagellak
  • 15 -16 jaar: Op deze leeftijd zou ze kunnen beginnen met gezichtsmake-up zoals foundation en concealer

Tip: Hoe later meisjes met make-up beginnen, hoe beter het is voor hun huid. En… reinigen is het sleutelwoord!