Het leven wordt er niet goedkoper op

goedkoper leven

We hebben het op het nieuws gehoord. Boodschappen worden duurder, maar ook andere producten zoals make-up en benzine voor onze auto’s. Geen leuke berichten en we willen graag met jullie delen, hoe je het voor jezelf iets gemakkelijker kunt maken! Want als je even niet oppast moet je bij de kassa van je supermarkt zo een paar honderd euro afrekenen.

Het Bureau voor de Statistiek

Volgens het Bureau voor de Statistiek spendeert een Nederlands gezin met kinderen iedere maand ongeveer 500 euro aan de boodschappen. Stellen zonder kinderen doen het met ongeveer 400 euro en alleenstaanden zo’n 200 euro. Maar het kan echt goedkoper! Hoe zou je dan kunnen besparen op je boodschappen? Om je daarbij een klein beetje op weg te helpen, gaan we je een aantal handige adviezen geven.

Een groot voordeel van besparen is, dat je bijvoorbeeld meer geld overhoudt voor de vakantie. Of misschien toch die leuke outfit kunt kopen?

1. Besparen door een boodschappenlijstje

Belangrijk aan het boodschappenlijstje is, dat je je er aan houdt! Doe geen impulsieve aankopen. Door een boodschappenlijstje te maken met alleen die dingen die je écht nodig hebt, bespaar je natuurlijk geld.

Maak het extra gemakkelijk voor jezelf door productgroepen te onderscheiden in een notitieboekje. Sommige supermarkten hebben hiervoor zelfs een handige eigen app ontwikkeld.

1. Let goed op de aanbiedingen en maak daarmee je weekmenu

Door goed op de website van jouw favoriete supermarkt te letten, kun je zien wat er in de aanbieding is of komt. Plan je maaltijden gewoon een paar dagen vooruit en je zult zien dat dit besparend werkt!

• Een kleine tip: Ongezonde producten zijn vaker in de aanbieding dan gezond voedsel. Laat jezelf dus niet verleiden!
  • Koop geen onnodige producten, alleen omdat ze toevallig in de aanbieding zijn! Koop alleen wat je nodig hebt voor de maaltijden.
  1. Doe geen boodschappen als je hongerig bent!

Door je boodschapjes te doen terwijl je honger hebt, is het bijna 100% zeker, dat je iets lekkers gaat kopen, wat je eigenlijk niet nodig hebt. Moet je toch die boodschappen gaan doen, voor het eten? Passeer die ongezonde schappen dan snel!

Ga naar een supermarkt die wat goedkoper is

Ga eens naar de Aldi en de Lidl, die zijn goedkoper en ze hebben best veel keuze. De Jumbo, AH en de Spar zijn duurder!

1. Ga voor de huismerken

Huismerk producten zijn vaak net zo lekker als de A-merken! Maar ze zijn vriendelijker voor je budget.

1. Dure producten liggen ooghoogte in de schappen

Check ook de onderste en de bovenste schappen! De dure producten worden vaak op ooghoogte neergelegd.

1. Bevroren groentes zijn goedkoper

En niet alleen bevroren groentes, maar ook bevroren fruit en vis zijn voordeliger.

1. Ga ook eens op de markt kijken

Je zult vaak op de markt goedkopere producten kunnen vinden. Niet alleen voedsel, maar ook bijvoorbeeld make-up en kleding. Koop alleen kleding en make-up als je ze echt nodig hebt!