Eet eiwitrijk en vetarm: goede keuze of juist niet?

Een eiwitrijk dieet kan om verschillende redenen belangrijk zijn. Vetarm eten is beter voor onze gezondheid, mits je de juiste vetten wel eet en de foute vetten laat staan.

Waarom eiwitrijk eten?

• Voor spieropbouw en het herstel van je spieren. Eiwitten zijn essentieel voor de opbouw en het herstel van je spierweefsel. Dit is belangrijk voor iedereen!
  • Gewichtsbeheersing: Eiwitten kunnen helpen bij het beheersen van het gewicht, omdat ze een groter verzadigingsgevoel geven. Je voelt je dus sneller vol tijdens het eten. Ook duurt het langer voordat je weer honger hebt. Oftewel: je eet gewoon minder calorieën.
  • Stofwisseling: Eiwitten hebben een zogenaamd thermisch effect. Dit houdt in, dat je lichaam meer energie gebruikt om ze te verteren, vergeleken met koolhydraten en vetten. Dat kan dus helpen bij het verhogen van je stofwisselingssnelheid.
  • Onderhoud van lichaamsweefsels: Eiwitten zijn nodig voor het onderhoud en de reparatie van alle lichaamsweefsels, inclusief je haar, nagels en je huid.
  • Enzymen en hormonen: Veel enzymen en hormonen in ons lichaam zijn eiwitten óf ze worden van eiwitten gemaakt. Ze spelen een belangrijke rol in verschillende biochemische processen.
  • Ons immuunsysteem: Eiwitten zijn essentieel voor een goed functionerend immuunsysteem, want ze helpen bij de bestrijding van infecties.
  • Energiebron: Alhoewel ons lichaam de voorkeur geeft aan vetten en koolhydraten om energie te krijgen, kunnen eiwitten ook gebruikt worden als energiebron. Dat gebeurt zeker als andere energiebronnen beperkt zijn.

Al met al helpt een eiwitrijk dieet bij het ondersteunen van diverse lichaamsfuncties, het bevorderen van een gezonde lichaamssamenstelling en het verbeteren van de algehele gezondheid.

Vetten zijn niet per definitie ongezond, integendeel. Ze zijn een essentieel onderdeel van een gebalanceerd dieet. Waar het hier om gaat, is dat het type vet en de hoeveelheid die je eet, van belang zijn.

Gezonde vetten:

1. Onverzadigde vetten. Enkelvoudig onverzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in olijfolie, avocado’s en noten. Deze vetten verlagen ht cholesterolgehalte. En daarmee wordt ook het risico op hart-en vaatziekten minder.
  2. Meervoudig onverzadigde vetten vind je in vette vis zoals zalm en haring, lijnzaad en walnoten. Deze vetten zijn belangrijk voor je hersenfunctie, celgroei en het verminderen van ontstekingen.

Ongezonde vetten:

Verzadigde vetten zitten in rood vlees, volle zuivelproducten, boter en ook in sommige plantaardige oliën zoals palmolie en kokosolie. Een hoge inname van verzadigde vetten kan leiden tot een verhoogd LDL-cholesterol. Dit (slechte) cholesterol verhoogt het risico op hart-en vaatziekten.

Transvetten: Transvetten zitten in gehydrogeneerde oliën, sommige margarines en in veel bewerkte en gebakken producten. Transvetten zijn erg schadelijk omdat ze het slechte (LDL) cholesterol verhogen en het goede(HDL) cholesterol verlagen.

Vetten zijn erg calorierijk (9 caloriën per gram). Hierdoor kan je overgewicht krijgen als je er teveel van eet.

We raden je aan om eiwitrijk en vetarm te eten. Eet mager vlees zoals kipfilet, kalkoenfilet en mager rundvlees. Eet ook regelmatig kabeljauw en tonijn.

Verder eet regelmatig magere kwark of yoghurt. Kook eens met peulvruchten zoals kikkererwten, linzen en boontjes.

Je kan ook tofu en tempeh gebruiken