Wat voor lichaamstype heb jij? Mesomorf, Endomorf of Ectomorf?

lichaamstype

Je zal waarschijnlijk wel denken: Wat voor een morf? En als jij aan je conditie wilt gaan werken met bepaalde voedingsgewoontes en training, is het wel belangrijk om te weten tot welke groep jij behoort. Mesomorf, Endomorf of Ectomorf.  Ken je eigen lichaamstype zodat je je training en eetgewoontes kunt aanpassen.

Begrijp jouw persoonlijke botstructuur en spierverdeling

Heb je door hoe jij in elkaar zit, dan kan je haalbare doelen stellen die realistisch zijn. Want wat is er nou vervelender en frustrerender dan je kapot werken in de sportschool en niet de resultaten behalen die je zo graag wilt bereiken.

Iedereen heeft zijn eigen lichaamstype

Mensen hebben dus een erfelijk lichaamstype en skeletstelsel. We zijn allemaal uniek en tóch vallen we allemaal grofweg binnen de volgende lichaamstypes:

• Endomorf
  • Ectomorf
  • Mesomorf

Deze classificaties worden gebruikt door artsen, voedingsdeskundigen en inspanningsfysiologen. Met behulp hiervan stellen ze diëten op en effectieve fitness schema’s. En als je de benamingen hierboven raar vindt: misschien heb je wel eens gehoord van appeltypes of peertypes.

Het Endomorf type mens

Endomorf type mensen nemen snel in gewicht toe. En ze hebben er moeite mee om die overtollige kilo’s weer kwijt te raken. Meestal zijn ze wat breder van postuur. Brede heupen, kortere ledematen en een dikkere ribbenkast. Vaak zijn ze ook wat korter dan de gemiddelde lichaamslengte:

• Meestal zijn Endomorfen korter
  • Curvy lichaam en vollere bouw
  • Moeilijk voor de endomorf om af te vallen
  • Kweekt snel vet en ook spieren
  • Brede heupen en schouders

De training voor Endomorf types:

Vetverbrandingstechnieken zijn een absolute must voor endomorfe types. Ook weerstandstraining is goed voor hen om zo gewrichten te stabiliseren en spieren te versterken.

Meestal hebben endomorfen een trage stofwisseling, dus aankomen is zo gebeurd! Begin daarom nooit aan crash diëten, want zo krijg je een jojo-effect.

Het beste eten voor endomorfen is:

• Veel eiwitten
  • Verse groente
  • Weinig suikers
  • Weinig koolhydraten

Het Ectomorf type

Ectomorfen zijn meestal dun en willen juist wat gewicht en spiermassa erbij! Ze kunnen natuurlijk alles eten en ze komen nooit aan.

Ectomorfen hebben lange ledematen en meestal zijn ze mager.

• Ze bouwen met moeite spiermassa op
  • Ze hebben smalle heupen en schouders
  • Dunne botstructuur
  • Snelle stofwisseling

Training en dieet van Ectomorfen

Zelfs als ectomorfen naar de sportschool gaan, bouwen ze maar met moeite spiermassa op. Daarom is trainen voor maximale kracht erg belangrijk! Vooral cardiotraining zorgt ervoor dat het lichaam minder energie gaat verbruiken.

Ectomorfen moeten calorierijk eten, want zo breekt het lichaamsvet niet meteen af. Begin dus vooral niet aan koolhydraatarm eten. Voedingsshakes zijn een uitstekend alternatief, naast normale gezonde voeding.

Mesomorfe types

De mesomorf is een mix tussen beide bovengenoemde types. Meestal hebben ze brede schouders, een smalle taille en ronde spierbuiken. Ook zijn hun polsen en enkels vaak relatief dun.

Mesomorfen zien er dus slank en gespierd uit.

• Middelgroot postuur
  • Brede schouders
  • Meestal sterke mensen
  • Gespierde benen en armen

Stel je dieet af op je eigen gezondheidsdoelen. Maar eiwitrijk en suikerarm zijn voor mesomorfen ideaal.