Suiker: Wat zijn de gevolgen voor onze gezondheid als we het eten?

Suiker

Granola, kant-en-klare sausjes, ketchup, pasta’s en vegetarische gerechten… suiker zit bijna overal in. Het zou dan ook niemand moeten verbazen dat we eigenlijk veel te veel suiker binnenkrijgen. Maar wat is dan te veel? Daar kom je achter door op enkele belangrijke signalen te letten, dat we teveel suiker eten. En dat we eigenlijk moeten proberen om van die zoete verslaving af te komen!

Waar moeten we dan op letten?

• We hunkeren de hele tijd naar zoetigheid. Het klinkt misschien heftig, maar mensen kunnen verslaafd zijn aan suiker. Door veel suiker te eten wordt er een hormonale reactie veroorzaakt in het menselijk lichaam, die te vergelijken is met een golf.

Een hoge suikeropname veroorzaakt pieken in de bloedsuikerspiegel in het lichaam. Daarna volgen er dalingen in de bloedsuikerspiegel, waardoor we nóg meer suiker willen. Dus als je voortdurend naar zoetigheid verlangt, negeer dat signaal dan niet! Dat betekent namelijk dat er een groter probleem is: verslaving!

• We willen steeds meer suiker om ons verzadigd te voelen. Als je constant trek hebt in iets zoets, maar als je dan ook merkt dat je telkens weer meer suiker nodig hebt om je verzadigd te voelen? Dat kan betekenen dat je lijf insulineresistent is geworden. Je lichaam is dan minder gevoelig geworden voor suikers met als gevolg dat er steeds meer suiker nodig is.

Deze insulineresistentie kan leiden tot diabetes type 2.

• Extra gewicht. We weten allemaal wel, dat we dik worden van producten waar suiker in zit. Suikers worden in ons lijf namelijk opgeslagen als vet. Daar bovenop remt suiker onze eetlust niet, het wakkert de eetlust juist aan! Als we suikerrijke producten eten, waarin geen vezels en eiwitten zitten, blijven we gewoon door eten, want ze vullen niet.
  • Door een suikerpiek voelt de suikerverslaafde eter zich weer goed. Helaas wordt die piek dan ook weer opgevolgd door een daling in de bloedsuikerspiegel. En daardoor krijgen mensen een stemmingswisseling. Zeker als iemand teveel suiker heeft gegeten. Sterker nog: door teveel suikers gedurende langere tijd te eten, wijzen bepaalde studies uit, dat dit kan leiden tot depressie! Conclusie: hoog tijd om te stoppen met het nuttigen van suikerrijke producten!
  • Een onzuivere huid. Helaas krijgt onze huid het ook zwar te verduren door onze zoete zonde. Sommige mensen zijn gewoon erg gevoelig voor de insulinepiek die ontstaat door het eten van zoetigheid. Hormonen raken in de war en er ontstaan dan puistjes en rosacea.
  • Gaatjes in het gebit. Kinderen die vaak snoep krijgen zullen ook last krijgen van problemen met het gebit. De suiker tast het tandglazuur aan waardoor er gaatjes ontstaan. Dit geldt natuurlijk ook voor volwassen snoepers.
  • Weinig energie. Voel je wel eens dat je totaal geen energie meer hebt? Daar zou je ochtendkoffie met suiker wel eens de reden van kunnen zijn. Onze energielevels zijn stabiel als onze bloedsuikerniveau’s dat ook zijn. Te veel suiker leidt dus niet alleen tot schommelingen in de bloedsuikerspiegel, maar ook voor de energiepieken-en dalen.