Nagelbijten, toch niet zo onschuldig als je dacht!

Nagelbijten

Onder nagelbijten wordt eigenlijk verstaan dat iemand zijn vingernagels afbijt.  Dit is dan het afbijten van de vingernagels, maar ook het afbijten van stukjes weefsel van de nagelwallen en zelfs stukjes eelt van de vingertoppen. Op zich lijkt nagelbijten redelijk onschuldig, maar er is wel een risico. Meer weten? Lees dan deze blog en kom er ook achter hoe je van deze gewoonte af kunt komen.

Onschuldige gewoonte?

Er zijn verschillende typen nagelbijters:

• Om van een lastig nagelhoekje af te komen
  • Onbewust en dwangmatig
  • Imiterend gedrag (vaak bij kinderen)
  • Een gevolg van nervositeit, stress of verveling
  • Erfelijk
  • Onzekerheid

Het lijkt misschien tamelijk onschuldig, maar er is wel een risico. Het kan dat er schadelijke stofjes overgedragen worden, met als gevolg een infectie in de mond of aan de vinger.  Bij dwangmatige nagelbijters kan het erger worden. Bacteriële infecties en zelfs misvormingen kunnen het gevolg zijn. Ook het gebit kan door jarenlang nagelbijten schade ondervinden. Niet zó onschuldig, dus!

Hoeveel mensen bijten op hun nagels?

Uit verschillende onderzoeken blijkt, dat één op de vier mensen op de nagels bijt.

Hoe kan je ermee stoppen?

• Allereerst: Hou die nagels kort. Verzorg je nagels netjes, want uit onderzoek blijkt dat goed verzorgde nagels minder verleiden om erop te bijten.
  • Soms helpt het om op suikervrije kauwgom te kauwen als alternatief voor het nagelbijten
  • Gebruik een nagelbijtvloeistof. Die is te krijgen bij de drogist of apotheek
  • Acryl-of gelnagels

Kunstnagels: een oplossing?

Door acrylnagels of gelnagels over je eigen nagels te plaatsen, kan je dus niet op die eigen nagels bijten. Zo zou je jezelf kunnen beschermen tegen het nagelbijten, mocht je er niet zelf mee kunnen stoppen.

Wat zijn acrylnagels?

Om acrylnagels te plaatsen, wordt er een mix gemaakt van acrylpoeder en acrylvloeistof(liquid monomer). Hiermee kan een nagelstyliste de kunstnagels mooi opbouwen en plaatsen. De acrylnagels worden uitgehard aan de lucht.

Wat zijn gelnagels?

Gelnagels worden gecreëerd van polymeer hars. Gelnagels worden niet, zoals acrylnagels, aan de lucht uitgehard. Bij gelnagels wordt er gebruik gemaakt van UV-licht. Dit geeft de nagelstyliste wel meer tijd om de gelnagels nauwkeurig te plaatsen. De drie fasen zijn:

• Er wordt een basislaag aangebracht, die uitgehard wordt onder het UV-licht.
  • Hierna volgt het aanbrengen van nagellak, die ook weer uitgehard wordt onder het UV-lampje.
  • Dan volgt er de topcoat en die zal ook onder UV-lamp uit moeten harden.

Wat zijn de voor-en de nadelen van de beide soorten nagels?

Acrylnagels:

Ze zijn harder, dikker en sterker dan gelnagels en gemakkelijk af te weken. Ze zien er wel minder natuurlijk uit.

Gelnagels:

Zijn flexibeler, waardoor ze minder snel afbreken. Ze zien er natuurlijker uit dan acrylnagels. Ze blijven wel minder lang zitten.

Zoals je hebt kunnen lezen, is nagelbijten dus niet altijd zonder risico, en mooi staan afgekloven nagels ook niet bepaald. Probeer er daarom mee te stoppen.  Misschien helpt het als je andere nagels over je eigen nagels plaatst. Het staat in elk geval mooier!